Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter december 1-jei hatállyal kinevezte az újjáalakuló Bormarketing Bizottság tagjait – közölte a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM). A közlemény szerint a 13 fős testület munkájában részt vesz az Agrármarketing Centrum (AMC) nemrég kinevezett új vezetője, Dr. Simon Péter jogász is, aki a titkári teendőket látja majd el.
Ami nekünk sokkal fontosabb: olyan nevek is kerültek a bizottságban, melyek alapján felcsillanhat némi remény a bormarketingben. Íme a lista, megnevezések a közlemény alapján, zárójelesek tőlünk:
Mészáros Péter marketingszakember
Csutorás Ferenc borász
Geönczeöl Attila marketingszakember (újságíró, volt bormarketinges projektvezető)
Klément György Zoltán borász (Cegléd – Fidesz-KDNP-s önkormányzati képviselő)
Dr. Simon Péter jogász, az AMC igazgatója
Tálas László borász (Tiszakürtről)
Csathó Pál marketing szakember (Grafikusművész)
Kampósné W. Grácia marketing szakember (a Corvinum kötelékében állt)
Rigler Zsolt marketing szakember (Soproni bormarketing)
Marozsán Judit borász (Hadobás Pince, Markaz)
Szepsy István borász
Ács Dóra marketing szakember (Az Élelmiszer szaklap főszerkesztője)
Farkas Zoltán marketing szakember
Az elmúlt időszakban azonban a borászati szakma megosztottsága és a szervezetek közötti megegyezés hiánya átgondolatlan döntésekhez és a közösségi bormarketing széthullásához vezetett. Nyilvánvalóvá vált, hogy a működésképtelen helyzeten változtatni kell – áll a közleményben.
Ennek függvényében külön érdekes, ami a sorok között olvasható (és más infókkal együtt értelmes csak). Mégpedig az, hogy a bizottság megalakulásával egy időben történt rendeletmódosítással gyakorlatilag egy 2007-es helyzet állt vissza. Ahogy a közlemény fogalmaz:
„A rendeletmódosítás értelmében átalakul az AMC és a Bormarketing Bizottság együttműködése is. Eddig a járulékokból befolyt összeg 5 százalékát működésre költötték el, az AMC belépésével ezt az összeget is a marketing programok finanszírozására lehet költeni.”
Azaz, lefordítva ez: eddig az 5 százalékot a (mindenkori) Bormarketing Kft. működésére költötték, most ezt a szerepet visszaveszi az AMC. Vagyis, volt egy jó három éves geller, volt egy elképzelés, amely szerint a bort külön kell kezelni a tejtől és mangalicasonkától, ezért külön szervet igényel. A jelenlegi állás szerint nem.
Különben, izgalmas, hogy olyan nevek is ott vannak a most alakult bizottságban, mint pl. Geönczeöl Attila, aki még a Nemes Richárd vezetése alatti Bormarketing Kft.-ben volt regionális projektvezető. Aztán, vannak számunkra jószerivel ismeretlenek is a nevek között, és, ahogy a kolléga fogalmaz, a marketingszakemberek között vannak kereskedők, újságírók és grafikusok.
A PR-zsargon így megy tovább: „A minisztérium azt szeretné, hogy az egyértelmű felelősségi viszonyok megteremtésével a bortermelők érzékeljék a kötelezően befizetett járulékuk sikeres hasznosulását. A rendeletmódosítással a többszereplős, átláthatatlan rendszer leegyszerűsödik, a minisztérium arra törekszik, hogy eredményesebbé váljon és megújuljon a közösségi bormarketing.”
Hogy ez mennyire nincs így, azt mutatja a megindult ellenkampány: a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT), a Magyar Sző lő- és Bortermelők Szövetsége, a Magyar Borakadémia, a Pannon Bormíves Céh, a Magyar Független Szőlő és Bor termelők Országos Szövetsége (Vindependent) és a felszámolás alatt álló Közösségi Bormarketing Kft. nyilatkozatot írtak alá, melyben azt mondják ki, hogy az állami szervezet bormarketing feladatokat nem képes elvégezni.
Forrásunk ezúttal a borravalo.hu volt